Reportage

Solcellerna ger familjen gratis bilkörning

Reportage

Solcellerna ger familjen gratis bilkörning

Text: Martin Skarp
Foto: Rickard Croy
2023-10-31

Med elpriser som i perioder stigit rejält och fler elbilar på vägarna har solceller i det egna hemmet blivit alltmer populärt.

Krister och Sara Brunfelter skaffade solceller förra året då de kände att de ville bli mer självförsörjande, men det finns även en positiv ekonomisk aspekt.

– En bra dag med mycket sol kan solcellerna producera 100 kWh, då har du 60 mils gratis körning, säger Krister.

Allt fler skaffar solceller till det egna hemmet och intresset tycks inte svalna. Enligt Energimyndighetens prognos kommer solel att mer än fördubblas de närmsta två åren.

Under ett år producerar Sveriges solcellsanläggningar 2 terawattimmar el, tillräckligt med el för att försörja 650 000 elbilar under ett år.

Krister och Sara Brunfelter bor i Trosa, i ett vitt trähus på 180 kvadratmeter som de själva byggde för 15 år sedan.

– När vi byggde huset fanns det knappt solceller, vi hade ingen tanke på att skaffa det då, säger Krister.

Solcellerna var något de installerade häromåret, av många anledningar.

– Hela området där vi bor har solceller på taken, och då blir man lite intresserad, säger Sara. Det är lite som när grannen skaffar elbil, är du med? Sen har det ju att göra med jobben vi har…

Sara arbetar passande nog på Volkswagen Sverige och Krister är teknisk säljare på Vattenfall InCharge. Föga förvånande kör de varsin eldriven Volkswagen. Sara en ID.4 GTX, Krister en ID.3 Pro Performance.

Att skaffa solceller kändes därför som ett naturligt steg.

– Det var ju också det här med att elen blev dyrare, det hände mycket i världen, och som ett skydd för strömavbrott.

Krister och Sara köpte, utöver solcellerna på taket med en kapacitet på 20 kW, även ett stationärt batteri på 10 kWh. Det laddas antingen upp under dagen med hjälp av solcellerna eller under natten när elen är billig – för att användas under dagens ”peakar” när mycket el förbrukas.

Efter skattereduktionen för grön teknik kostade anläggningen 200 000 kronor.

Båda kör väldigt många mil per år. Sara 3 000 mil och Krister, som reser mycket i arbetet, det dubbla.

Huset inklusive elbilarna förbrukar 30 000 kWh per år.

– Men då förbrukar vi minst 10 000 kWh bara för att ladda elbilarna, säger Krister.

Samtidigt producerade solcellerna 15 000 kWh, mer än vad de båda bilarna tillsammans förbrukar när de laddas hemma. Överskottselen säljer de tillbaka till nätet, vilket gör dem till så kallade mikroproducenter av el. Något man också får göra avdrag för i deklarationen.

– Från april till september ligger elfakturan på 0 kronor, man kan säga att all bilkörning vi gör då är gratis, säger Sara. Vi har också fått väldig koll på vid vilken tidpunkt vi laddar elbilarna, både för att spara pengar och el.

Spotpriserna, alltså elens pris per timme, kan skilja enormt på ett dygn, särskilt på vintern. För ett år sedan var det inte ovanligt att spotpriset var 50 öre på natten, för att sen kosta 5 kronor på eftermiddagen när belastningen på elnätet är som störst. Därför köper Sara och Krister el på natten, och spar den i det egna batteriet.

”Från april till september ligger elfakturan på 0 kronor, man kan säga att all bilkörning vi gör då är gratis.”
Sara Brunfelter
--:--

På vintern producerar solcellerna givetvis mindre el, men på sommarhalvåret kan de utan problem ge mer el än vad batteriet i Volkswagen ID.4 rymmer.

– En bra dag med mycket sol kan solcellerna producera 100 kWh, då har du 60 mils gratis körning, säger Krister.

Hur lång tid innan de fått tillbaka sin investering är inget de räknat på, och det är så klart svårt att sia om. Det beror på vad elen kostar.

– När vi började prata om solceller för några år sedan, då skulle det ta sju år minst innan det gick plus minus noll, säger Sara. Men förra vintern, när elkostnaderna var så höga, insåg vi att det skulle kunna gå fortare, kanske 3-4 år.

Men pengarna är inte det viktigaste för Sara och Krister.

– Om vi nu har fossilfria elbilar, då vill man ju också ha ett fossilfritt hus. Att bli en egen producent, vare sig det är el, eller odla egna grönsaker och frukt, det är samma tanke, säger Sara.

– Det är ju inte bara att vi vill spara pengar, utan att vi gör något för samhället också. Hela omställningen till elbilar och klimatet, man måste ta ett samhällsansvar och då är det här en del, att vi kan producera egen el som vi använder när vi kör bil, säger Krister.

”En bra dag med mycket sol kan solcellerna producera 100 kWh, då har du 60 mils gratis körning.”
Krister Brunfelter

5 tips inför solcellsinstallation

  • Montera solcellerna på bästa möjliga plats
    Optimalt är i direkt söderläge. Vänder du solcellerna mot öst eller väst producerar de motsvarande ca 15 procent mindre. Helst ska de monteras med en lutning på 30-40 grader, utan något som skuggar.
  • Ta in flera offerter från olika leverantörer, gärna minst tre
     Snittpriset för en solcellsanläggning i en villa på 100 kvm ligger ungefär på 150 000 kronor innan skatteavdrag för grön teknik, säger Oskar Öhrman, tekniskt ansvarig på Svensk Solenergi. För det får man en anläggning på 10 kW som ger 8 000-10 000 kWh/år.
  •  Se installationen som en investering
    Det brukar sägas att det tar 10-12 år att få tillbaka pengarna från sin solcellsanläggning, men se det i stället som en investering.
    – Man kan ju tänka att det är en investering med 7-8 procents avkastning per år, över 30 år, säger Oskar Öhrman. Det låter ju så tråkigt när man säger att det tar tolv år att betala tillbaka, men det är ju faktiskt så att du tjänar pengar på det varje dag.
  • Se över hur mycket du får betalt för elen du säljer
    Det kan skilja rejält mycket. I deklarationen får du även göra en reduktion på 60 öre/kWh du säljer – högst 18 000 kronor. 
  • Välj en seriös installatör
    Kontrollera att den föreslagna växelriktaren som ska installeras finns med på Energiföretagens lista Rikta rätt. Då kan du vara säker på att den uppfyller ställda krav för säkerhet.

Elpris vs Bränslepris

Vad elen kostar beror på årstiden. På vintern kan den under timmar med hög belastning ligga så högt som 5 kr/kWh, även om det i snitt är betydligt lägre. På sommarhalvåret är det tvärtom, då kan priset vara 5 öre/kWh, en prisskillnad på 1 000 procent! Om man laddar när priset är lågt finns alltså stora pengar att spara.

Snittpriset för el år 2022 var drygt 1 kr/kWh, och inräknat avgifter landade man på 1,5 kr/kWh. Under 2023 har snittpriset varit betydligt lägre.

Bensinpriset svänger också självklart, men inte lika mycket. Vi räknar på 20 kr/l.

Det betyder att drivmedelskostnaden att köra en elbil i 30 mil kostar 75 kronor*, medan det i bensinbilen kostar 384 kronor** för samma sträcka, räknat på priserna för 2022. För 2023 kommer skillnaden vara betydligt större, med tanke på hur mycket billigare elen är.

*Baserat på elförbrukning blandad körning Volkswagen ID.4 Pro Performance (16,7 kWh/100 km)
**Baserat på bensinförbrukning blandad körning Volkswagen Passat Sportscombi 1,5 TSI (6,4 l/100 km)

Mikroproducent av el – vad gäller?

Säljer man el tillbaka till elnätet är man en så kallad mikroproducent. Men måste man då registrera sig för moms?

Nej, inte så länge du har en försäljning av el på 80 000 kronor eller mer före moms.

I deklarationen får du göra en skattereduktion på 60 öre/kWh, men inte mer än 30 000 kWh, vilket är mycket el.

Blir man inte beskattad för att man säljer el? Det korta svaret är: förmodligen inte. Överskottsel beskattas som kapitalinkomst, och man får varje år göra ett schablonavdrag på 40 000 kronor.

Är inkomsten från den egna elförsäljningen under 40 000 kronor, slipper man alltså skatta på det beloppet.

Här är laddboxarna från Volkswagen

  • ID. Charger är instegsmodellen för dig som bara vill stoppa i sladden och inte tänka mer på det. Trots det lägre priset är den försedd med dynamisk lastbalansering som ser till att inte säkringen går när du laddar din elbil om huset samtidigt förbrukar mycket ström. Till exempel när man kommer hem och startar tvättmaskin och slår i gång spisen. Fast laddkabel och laddeffekt med upp till 11 kW via trefas.
  • ID. Charger Connect har samma funktioner som ID. Charger men även möjlighet att koppla upp mot internet. Det går enkelt att övervaka och dokumentera elförbrukning via appen. Laddboxens mjukvara kan uppdateras via nätet.
  • ID. Charger Pro har alla funktioner som ovan nämnda laddare, samt MID-certifierad energimätare. Det är en elmätare som används vid debitering, till exempel om du ska kräva ersättning från din arbetsgivare för hemmaladdningar.

Bidragen att hålla koll på!

Bidragen att hålla koll på!

Om ditt hus värms upp med el eller gas kan man från år 2023 söka bidrag för energieffektivisering. Bidraget gäller för åtgärder för värmesystemet, till exempel att installera en värmepump, samt om du behöver förbättra isolering i väggar, tak, fönster och dörrar.

Bidraget täcker hälften av materialkostnaden, dock högst 30 000 kronor för förbättring av värmesystemet och samma belopp för klimatskärmsåtgärder – alltså totalt 60 000 kronor.

Går att kombinera med rotavdrag för arbetet.

Ansökningen görs via Boverkets hemsida.Opens an external link

REPORTAGE - översikt

Träffa människorna bakom våra bilar. Våra kunder och hur Volkswagens modeller används i verkliga livet. Här får du en inblick i hur det är att äga en Volkswagen.

Bläddra vidare i VW eMagasin

”Min ID.4 är underbar – vi trivs otroligt bra ihop”

Allt du behöver veta om elbilsladdning.

”Vi laddar bara bilarna en gång i veckan”

Bläddra vidare i VW eMagasin