OBS: På den här webbplatsen används Flash och JavaScript för en del funktioner. Kontrollera att Flash och JavaScript är aktiverade i inställningarna för din webbläsare. Ladda ned senaste version av flash-plugin.


OBS! För att kunna utnyttja alla funktioner på webbplatsen behövs Adobe Flash.
Flash plug-in finns ännu inte installerad i din webbläsare.
Du kan hämta den här: current flash plugin version please click here.

stäng


OBS! Plattformen som används stödjer inte Adobe Flash.

stäng

Stilexpert.

Nya Golf formar sin egen designklass och har blivit snyggare, sportigare och mer strömlinjeformad. Men den lyckas fortfarande vara sig själv trogen.

Tidlös elegans.

Helt ny, men obestridligen Golf: Med sina moderna proportioner och låga höjd återspeglar karosseriet intensiv sportighet och kraft längs hela bilens längd (4,25 m).

Tidlös elegans.

Nya Golf förblir sig själv trogen i den sjunde generationen. Den karaktäristiska siluetten med den utpräglade C-stolpen är för oss en självklarhet. Förlängd hjulbas, kortare överhäng och exakta linjer skapar en dynamisk stil som är både ny och tidlöst elegant. Den ökade bredden och minskade vikten ger bilen ett mer kraftfullt utseende.

Mer plats för komfort.

Ännu mer plats för komfort, kvalitet och funktionalitet.

Mer plats för komfort.

Genom att framaxeln har flyttats framåt har passagerarna i baksätet fått ett märkbart större benutrymme. Mittkonsolen har fått en ny design och är nu vinklad mot föraren, vilket gör den enkel att använda. Med sina förstklassiga material och reglage med vit bakgrundsbelysning är den rymliga interiören både skön att ta på och läcker att se på. En mängd designdetaljer har inkluderats för att sätta nya standarder för komfort, som de ergonomiska sätena och det utökade bagageutrymmet.

Det finns inga gränser.

En panoramautsikt med ett enkelt knapptryck. Det stora panoramasoltaket gör att interiören badar i ljus och ger en härligt uppfriskande känsla.

Det finns inga gränser.

Det är bara att trycka på en knapp så visar sig solen! Det valfria panoramasoltaket ger en fri sikt uppåt och erbjuder ett behagligt fläktande luftflöde under varma sommardagar. Om du inte vill vara helt utsatt för elementen utan bara få en nypa frisk luft så finns det en funktion som vinklar soltaket upp till tre centimeter.

Förutseende.

Xenon-strålkastare utmärker sig genom sitt ljusspektrum, som påminner om dagsljus, och sin enastående räckvidd som lyser upp kurvorna ännu mer effektivt.

Förutseende.

Bi-xenonstrålkastare (tillval) producerar ett ljusspektrum som påminner om dagsljus, vilket ger en överlägsen sikt. Två utrustningspaket är tillgängliga för Golf som erbjuder valet mellan normalt varselljus eller med energisnål LED-teknik. Den vanliga räckviddsregleringen justerar ljuskäglorna för att kompensera för olika belastning. Samtidigt innebär de integrerade kurvljusen att hinder i kurvor snabbt kan upptäckas. Strålkastarspolare med varningslampa för låg spolarvätskenivå bidrar också till en fullständigt klar bild av vad som väntar.

Bäst i test! (Teknikens Värld, nr 25-12)

Nya Golf får höga betyg och utses till kung i den egna klassen. Läs testet mot Volvo V40, Kia Cee'd och Ford Focus.

Kung i den egna klassen

Teknikens Värld sammanfattar testresultatet så här:

"Det är inte svårt att utse VW Golf till segrare i det här testet och det är inte svårt att utse den till kung i den egna klassen. Hemligheten är att VW Golf saknar svagheter, produkten känns totalt genomarbetad med körglädjen som en extra guldkant. Dessutom ett ekonomiskt val."

Läs testet som pdf

Utsedd till "Årets bil 2013"

Utmärkelsen "Årets bil 2013" vanns överlägset av nya Golf. Bilen visade fantastiska resultat i motorjournalisternas intensiva provkörningar. Nya Golf visade kvalitet i ett antal kategorier - med särskild hänsyn till konsumenternas behov.

Utsedd till "Car of the Year 2013"

Nya Golf visade fantastiska resultat i motorjournalisternas intensiva provkörningar. Det är en modern bil med hög kvalitet och säkerhet, ett brett utbud av transmissioner samt en enastående köregenskaper. Årets bil vinnaren måste visa kvalitet i ett antal kategorier - med särskild hänsyn till konsumenternas behov. Medlemmarna i den internationella juryn är experter som utser finalisterna genom en rad omfattande tester som syftar på att ge svar på viktiga inköpskriterierna för konsumenterna.

De åtta finalisterna för "Årets bil 2013" hade valts ut av juryn bland de 32 mest betydande nya modeller som lanserats i år. De viktigaste kriterierna för Årets bil består innovation, värde för pengarna, säkerhet, kvalitet och design samt miljöaspekter. För andra gången i prisets 50-åriga historia skedde utdelningen vid öppningsceremonin för bilsalongen i Genève. Den slutliga rösträkningen av den internationella juryn ägde rum på plats.

Resultat av omröstningen 2013

  1. Volkswagen Golf VII - 414 poäng
  2. Subaru BRZ/Toyota G86 - 202 poäng
  3. Volvo V40 - 189 poäng
  4. Ford B-Max - 148 poäng
  5. Mercedes A-Class - 138 poäng
  6. Renault Clio - 128 poäng
  7. Peugeot 208 - 120 poäng
  8. Hyundai i30 - 111 poäng

Utmärkelsen Årets bil (Car of the Year) anses vara det mest prestigefyllda och åtråvärda priset i bilvärlden. Juryn som för närvarande består av 58 journalister från 22 länder har utdelat titeln sedan 1964. Årets bil-utmärkelsen initierades av sju europeiska tidningar från sju länder: Frankrike (L'Automobile), Italien (Auto), Spanien (Autopista), Storbritannien (Autocar), Nederländerna (Autovisie), Tyskland (Stern) och Sverige (Vi Bilägare).

"World Car of the Year 2013"

En internationell jury har utsett nya Golf till ”Årets Bil i världen 2013”. Utmärkelsen delades ut i samband med New York International Auto Show i slutet av mars. Sjunde generationens Golf nu har fått hela 17 utmärkelser sedan lanseringen i november 2012.

Utsedd till "World Car of the Year 2013"

Nya Golf har tilldelats ännu en prestigefylld utmärkelse. En internationell jury har utsett Volkswagens storsäljare till ”Årets Bil i världen 2013”. Utmärkelsen delades ut i slutet av mars i samband med New York International Auto Show.

42 nya modeller från hela världen var från början med på listan över bilar som hade chans att vinna titeln. Till slut återstod fyra finalister och bland dessa utsåg juryn Golf till vinnare. Juryn består av 66 motorjournalister från 23 länder. 

Juryns motivering lyder:

"Golf har precis rätt storlek – den är rymlig, praktisk och bekväm. Den har en fräsch och progressiv design, ett nytt motorprogram plus en imponerande lista av utrustning och säkerhetssystem. Om det finns en bil för alla, så är Golf den bilen." 

Därmed har sjunde generationens Golf fått hela 17 utmärkelser sedan lanseringen i november 2012. Tre veckor tidigare utsågs Golf till "Årets Bil 2013" av en europeisk jury. Andra exempel på utmärkelser är "The Best Cars of 2013", "Auto Trophy 2012" och "Top Gear – All the car you’ll ever need”. 

Läs mer om "World Car of the Year 2013" på www.wcoty.com

Golf testvinnare igen (AutoMotorSport 8-2014)

"Det här är en förbannat bra bil, testprotokollet ljuger inte: Tystast. Bekvämast fjädring. Bäst styrning. Bäst baksäte. Rymligast kupé. Golf saknar svagheter och vinner lätt igen." Så lyder motiveringen när Golf vinner testet i tidningen Auto Motor & Sport (nr 8-14) mot Peugeot 308, Nissan Qashqai och Mazda 3.

Golf testvinnare igen (AutoMotorSport 8-2014)

"Det här är en förbannat bra bil, testprotokollet ljuger inte: Tystast. Bekvämast fjädring. Bäst styrning. Bäst baksäte. Rymligast kupé. Golf saknar svagheter och vinner lätt igen." Så lyder motiveringen när Golf vinner testet i tidningen Auto Motor & Sport (nr 8-14) mot Peugeot 308, Nissan Qashqai och Mazda 3.

Golf TSI 122 vinner på 32 poäng. Mazda 3 2,0 120 kommer tvåa på 29 poäng, Peugeot 308 1,6T 125 trea på 28 poäng och Nissan Qashqai 1,2 DIG-T 2WD fyra på 23 poäng. I summeringen skriver Auto Motor & Sport: "En överlägsen seger. Inga svagheter. Att ingen på allvar försöker slå Golf. Varför?"

Tidningen skriver vidare att "VW Golf är bilen som överlägset bäst fraktar folk både fram och bak. Synd bara att den förstör spänningen i testerna ..."

Även i specialronden Familjebil vinner Golf med motiveringen: "Inga missar. Rymlig även bak, bekväm och ekonomisk."

John Argelander, som är en av biltestarna på Auto Motor & Sport, har sin åsikt klar: "Ju mer jag tänker på det, desto säkrare blir jag på att VW Golf är en av världens absolut bästa bilar."

Och Nils Svärd sammanfattar testet genom att rada upp alla Årets Bil-utmärkelser som Golf vann runt om i världen under 2013 : "Så vann Golf - igen. Är vi köpta av Volkswagen? Nej, faktum är att vi är långt ifrån ensamma att se nya Golf som en ovanligt lyckad modell."

Läs testet i sin helhet här (pdf)