OBS: På den här webbplatsen används Flash och JavaScript för en del funktioner. Kontrollera att Flash och JavaScript är aktiverade i inställningarna för din webbläsare. Ladda ned senaste version av flash-plugin.


OBS! För att kunna utnyttja alla funktioner på webbplatsen behövs Adobe Flash.
Flash plug-in finns ännu inte installerad i din webbläsare.
Du kan hämta den här: current flash plugin version please click here.

stäng


OBS! Plattformen som används stödjer inte Adobe Flash.

stäng
Omställbart insugningsrör

Den luft som behövs för förbränningen i en bilmotor strömmar genom insugningsröret via insugningskanalerna till insugningsventilerna. Med dagens normala insprutningssystem för bensinmotorer sprutas bränslet in i insugningssröret, omedelbart före insugningsventilen. Motorns varierande belastningstillstånd ställer varierande, i vissa avseenden motstridiga krav på insugningssystemet, för att luften vid alla varvtal skall strömma in med så hög hastighet som möjligt och ge god fyllning av cylindrarna.
Vid låga varvtal vill man skapa ett högt vridmoment så snabbt som möjligt, vilket man gör bäst med insugningsrör som har korta rörlängder. För att skapa maximal effekt vid höga varvtal krävs däremot långa insugningsrör.

Det variabla insugningsröret uppfyller, med hjälp av ett elektroniskt styrt spjällsystem, båda dessa båda krav. Luften leds där vid låga varvtal en kort väg genom insugningsröret men vid höga varvtal genom längre rör.

  • A
  • B
  • C
  • D
  • E
  • F
  • G
  • H
  • I
  • J
  • K
  • L
  • M
  • N
  • O
  • P
  • Q
  • R
  • S
  • T
  • U
  • V
  • W
  • X
  • Y
  • Z
  • 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9